Zelf je boekhouding doen als ZZPer
Je mag zelf bepalen of je je boekhouding zelf gaat verzorgen of laat verzorgen door een belastingadviseur, adminstratiekantoor of accountant. Het is niet ingewikkeld. Het aantal handelingen welke je als ZZPer moet verrichten is beperkt.
Wat moet je doen als ZZPer voor je boekhouding?
Je moet de uitgaande facturen (omzet) en inkomende facturen (kosten) invoeren in een administratiepakket of in bijvoorbeeld in excel. Met een administratiepakket werk je het meest eenvoudige. Er zijn diverse administratie pakketten op de markt die je als ZZPER kunnen helpen. Het voordeel van een administratie pakket is dat de kans op fouten minder groot is en je eenvoudiger kunt werken (facturen maken, BTW aangifte doen via pakket, bankinformatie inlezen, etc.).
Administratieplicht voor ZZPer
Voor de Belastingdienst moet je als ZZPer een administratie voeren die je 7 jaar moet bewaren. Zowel op papier als elektronisch, maak dus altijd een backup. Tevens moet je je agenda's, notities, bankafschriften, kasbonnen en contracten bewaren.
De volgende basisgegevens moeten er altijd zijn
- Grootboekadministratie
- Debiteuren administratie
- Crediteuren administratie
- Kas administratie (indien kasverkeer)
- Voorraad administratie (indien voorraad)
- Loonadministratie (bij werknemers)
- In en verkoop administratie