Elektrische auto van de zaak
In het klimaatakkoord van 28 juni 2019 zijn de nieuwe plannen voor de elektrische auto opgenomen. Waar voorheen auto’s zonder CO2-uitstoot een enorm fiscaal voordeel hadden, zal dit in de toekomst steeds minder worden. In 2026 zal de bijtelling van de emissieloze auto gelijk zijn met die van benzine- of dieselauto’s. Hieronder een tabel met de toekomstige bijtellingspercentages.
Bijtellingspercentage |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Benzine of diesel |
22% bijtelling |
||||||||
Bijtelling elektrisch |
4% |
8% |
12% |
16% |
17% |
22% |
|||
Bijtelling beperking* |
Geen |
€ 50.000 |
€ 45.000 |
€ 40.000 |
N.v.t. |
*Bijtelling beperking is het maximale bedrag van de cataloguswaarde waartegen het verlaagde bijtellingstarief van kracht is. Boven dit bedrag is het normale bijtellingstarief van 22% van toepassing.
Let op: het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast en gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikname is de dag waarop het kenteken voor het eerst op naam is gesteld. Hiervan bewust zijn kan veel netto-bijtelling besparen.
Hybride auto’s
Hybride auto’s zijn sinds 2017 gelijk getrokken met benzine- of dieselauto’s. Hiervoor geldt dus het bijtellingspercentage van 22%. Alleen auto’s met 0% CO2-uitstoot kunnen gebruik maken van het verlaagde bijtellingspercentage.
BPM en motorrijtuigenbelasting
Ook het voordeel voor de BPM en motorrijtuigenbelasting zal in de toekomst verder worden beperkt. Zo zijn emissieloze auto’s tot en met 2024 nog vrijgesteld van BPM. In 2025 moet er een vaste voet van € 360 betaald worden. Voor elektrische auto’s is de motorrijtuigenbelasting tot en met 2024 vrijgesteld. Vanaf 2025 geldt een percentage van (het rijksdeel van) de motorrijtuigenbelasting van 25%.
Milieu-investeringsaftrek(MIA)
Voor een elektrische- of waterstofauto kan in 2019 milieu-investeringsaftrek worden geclaimd. De bedragen en percentages worden jaarlijks gewijzigd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De volgende percentages gelden in 2019:
- 27% aftrek voor elektrische auto’s tot een bedrag van € 40.000;
- 36% aftrek voor elektrische bestelwagens tot een bedrag van € 75.000 (max. brutogewicht 3.500 kg);
- 36% aftrek voor waterstofauto’s tot een bedrag van € 50.000.
Btw over privégebruik
Rijdt u als ondernemer een zakelijke auto, maar gebruikt u die auto ook privé? In dat geval mag u niet alle btw die u betaalt zomaar als zakelijke kosten opvoeren. Er moet dan een verrekening uitgevoerd worden voor het privégebruik van de zakelijke auto. Om het btw-bedrag voor het privégebruik in te kunnen voeren, zult u dit bedrag eerst moeten berekenen.
Het verwerken van de btw-aangifte doet u het beste met een online boekhoudprogramma. Er zijn veel (gemakkelijke) online boekhoudprogramma’s beschikbaar. Maar om het je iets makkelijker te maken, hebben wij alvast een selectie gemaakt van geschikte pakketten:
Rekenvoorbeelden
2019
Aanschaf elektrische auto met cataloguswaarde € 60.000 in 2019. BPM en motorrijtuigenbelasting zijn in 2019 voor elektrische auto’s niet van toepassing. De bijtelling is als volgt: € 50.000 * 4% = € 2.000 + € 10.000 * 22% = € 2.200. De totale bijtelling voor 2019 is dan € 4.200.
2021
Zou je wederom een auto kopen met een cataloguswaarde van € 60.000 maar nu in 2021, is er nog steeds geen sprake van BPM en motorrijtuigenbelasting. De bijtelling is echter aanzienlijk hoger dan in 2019, € 40.000 * 12% = € 4.800 + € 20.000 * 22% = € 4.400. Dit komt neer op een totale bijtelling in 2021 van € 9.200.
2025
Zou je wederom een auto kopen met een cataloguswaarde van € 60.000 maar nu in 2025, is sinds dit jaar sprake van BPM en motorrijtuigenbelasting. De BPM bedraagt in 2025 € 360. Voor de motorrijtuigenbelasting wordt in 2025 een korting verleend van 75%. De motorrijtuigenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de CO2-uitstoot en in welke provincie u woont.
De bijtelling is wederom hoger dan in 2021, € 40.000 * 17% = € 6.800 + € 20.000 * 22% = € 4.400. Dit komt neer op een totale bijtelling in 2025 van € 11.200.
Conclusie
Emissieloos rijden zal in de toekomst dus niet meer zo voordelig zijn als in voorgaande jaren. Het klimaatakkoord zegt hierover dat emissieloos rijden in de toekomst de standaard zal zijn. Ook wordt verwacht dat in de toekomst veel betaalbare emissieloze auto’s op de markt zullen zijn.
Indien u een elektrische auto wenst aan te schaffen, is het advies dit zo snel mogelijk te doen. Gezien het feit dat de bijtellingspercentages voor 5 jaar vast komen te staan, kunt u nu nog profiteren van de lagere percentages.