Geen bijtelling door slimme lease
Als uw werkgever u een auto van de zaak ter beschikking stelt waar u meer dan 500 kilometer per jaar privé mee rijdt, krijgt u een (forse) bijtelling. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot en bedraagt maximaal 22% of 25% van de cataloguswaarde, afhankelijk van de datum van eerste toelating van de auto. Er lijkt een creatieve oplossing op komst, waarbij zowel de werkgever als de werknemer een leasecontract sluiten met een leasemaatschappij.
De leaseconstructie om bijtelling te voorkomen
De structuur werkt in grote lijnen als volgt: de werkgever sluit een leasecontract met leasemaatschappij A. De auto wordt enkel voor zakelijke ritten aan de werknemer ter beschikking gesteld, hiervan wordt een kilometeradministratie bijgehouden. De werkgever betaalt uiteindelijk een leaseprijs die gerelateerd is aan de zakelijke kilometers. De werknemer sluit gelijktijdig ook een leasecontract met leasemaatschappij A, de werknemer zal afrekenen over de privékilometers. In de auto wordt een slim kastje geïnstalleerd dat elke rit registreert, dit kan per bestuurder / werknemer en voor zowel privé- als zakelijke ritten.
Voordeel werknemer: geen bijtelling
De opzet is erop gericht dat de werknemer geen bijtelling heeft en enkel moet betalen voor zijn privékilometers. Bij een auto van € 40.000 kost de bijtelling van 25% de werknemer ongeveer € 4.800. Stel dat hij 4.000 kilometer privé zou rijden, dan moet hij hiervoor aan de leasemaatschappij € 2.000 euro betalen. Netto besparing derhalve € 2.800.
Investeren in kilometerregistratiesoftware
Uw kilometers bijhouden met een speciaal kastje zorgt voor een fiscaal sluitend systeem. Maar er zijn ook andere mogelijkkheden, namelijk handmatig bijhouden in bijvoorbeeld Excel of automatisch via een rittenregistratiesysteem.
Houdt er rekening mee dat de fiscus nauwkeurig controleert. Met handmatig bijhouden vergeet u al gauw een rit op te nemen, zeker als u meer klanten heeft en vaker op de weg zit. Gelukkig zijn er diverse goede oplossingen om dit automatisch te doen. Volgende aanbieders kunnen wij aanraden om eens gratis te proberen:
Voordeel werkgever: lagere kosten
De werkgever hoeft de kosten voor de privékilometers niet te betalen, voordeel € 2.000. Tevens is alle omzetbelasting die samenhangt met de auto van de zaak te verrekenen, een btw-correctie aan het einde van het jaar is dan niet nodig. Dit laatste kan zomaar een voordeel van € 1.000 per jaar opleveren.
Werkt deze structuur?
Een structuur waarbij de werkgever de auto aan de werknemer verhuurde (voor privégebruik) is door de rechter afgeschoten (Rechtbank Breda, 24 september 2010). Deze uitspraak betrof een DGA en een door hemzelf opgestelde huurovereenkomst. De rechter heeft de bijzondere positie van de DGA laten meewegen bij deze uitspraak. De hierboven beschreven structuur is nog aan een rechter voorgelegd.
Het Ministerie van Financiën heeft aangegeven de opzet niet te accepteren. Uiteindelijk is het laatste woord aan de rechter, een leuke procedure die ik graag zou willen voeren.
Bron rechtspraak over 2 leasecontracten / verhuur en auto van de zaak
Rechtbank Leeuwarden d.d. 22 november 2011 (ECLI NL RBLEE: 2011: BV1158
Rechtbank Breda, 24 september 2010