Overlijden werknemer en belastingen
Het overlijden van een werknemer is voor familie, collega's en de werkgever vreselijk. De werkgever moet diverse zaken afhandelen en er zijn ook fiscale tegemoetkomingen, in dit artikel enkele mogelijkheden.
Salaris overleden werknemer
De werkgever is verplicht om aan de weduwe / weduwnaar gedurende 1 maand (na de dag van overlijden) het salaris te bepalen (staat in de wet art. 7:674 BW). Meestal worden er 3 maandsalarissen uitbetaald. Een uitkering in verband met het overlijden is belastingvrij (ook voor erfbelasting) tot maximaal 3x het salaris van de overleden werknemer (artikel 11.1.m Wet op de Loonbelasting). Dit recht mag worden opgenomen in de arbeidsovereenkomst en mag ook spontaan worden betaald door de werkgever. De werkgever moet dit betalen in het jaar van overlijden of het jaar daaropvolgend.
Vakantiedagen overleden werknemer
De weduwe of weduwnaar heeft volgens de rechter het recht op uitbetaling van de door de overleden werknemer opgebouwde en niet opgenomen vakantiedagen. Er is ook een uitspraak van een rechter (in Assen) die stelt dat dit niet zo is, dit is dus nog geen uitgemaakte zaak.
Werkgever wil nabestaanden helpen
Als de werkgever de nabestaanden van de overleden werknemer wil helpen, kan hij het volgende overwegen:
- Bezoek zo snel mogelijk de nabestaanden en kijk of er op korte termijn geld of overige zaken gewenst zijn.
- Zorg voor een verklaring van overlijden (door arts).
- Kijk of er een uitvaart- of levensverzekering is.
- Neem contact op met een uitvaartondernemer.
- Help bij het opstellen en versturen van rouwkaarten en opstellen van een rouwadvertentie (ook namens u als werkgever).
- Zorg voor een verklaring van erfrecht (via notaris).
- Verzorg of betaal de aangifte van erfrecht.
- Zorg voor een uittreksel uit het overlijdensregister.
- Regel zo spoedig mogelijk vervanging binnen uw bedrijf.
- Stel de huisbankier op de hoogte en maak een afspraak.
- Informeer de verzekeringsadviseur en maak een afspraak.